Teken van leven - Reisverslag uit Gobabis, Namibië van Marieke de Lange - WaarBenJij.nu Teken van leven - Reisverslag uit Gobabis, Namibië van Marieke de Lange - WaarBenJij.nu

Teken van leven

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

10 Februari 2006 | Namibië, Gobabis

Ja beste mensen, daar ben ik weer.
Ik kan niet anders dan te met beginnen over het feit dat ik enigszins teleurgesteld ben in de toch best wel zeer magere reacties op mijn vorige bericht. HALLO!!!
Ik vind het ook heel leuk om te weten hoe het met jullie gaat daar aan de andere kant van de wereld.
Zo dat is eruit, dan kan nu weer over tot de orde van de dag.
Ik heb sinds enige dagen een heuse Batavus fiets, een Nederlands stalen ros waarmee ik mij sierlijk door de straten, ahum straat, van Gobabis beweeg.
Nu ik zelf een actieve weggebruiker ben geworden in plaats van een arme strompelaar op het trottoir begin ik ook eindelijk te wennen aan het links rijden van de auto’s.
Alhoewel, gisteravond fietste ik met mijn vermoeide hoofd toch dapper aan de rechterkant, kwam er pas achter toen ik al bijna thuis was. (hieruit kun je dus een conclusie trekken hoe druk het is op straat in Gobabis zo rond tienen.)
Alweer een werkweek achter de rug, nou ja, bijna dan, morgen middag gaan we weer knutselen met onze kids, huizen verven, van karton dan.Kijk stiekem uit naar een zondag verantwoord niks doen.
Vanochtend heb ik voor het eerst lesgegeven bij Save the children, dat projekt wat erop gericht is om ‘straat’kinderen (kinderen uit de armste gezinnen van de township, variërend in leeftijd tussen de zes en negen jaar oud) naar school te krijgen. Gelukkig heb ik mijn laatste jaar op school al ervaring op gedaan op de basisschool in Weesp met een grote groep van dertig koters, dus was ik enigszins voorbereid op het voorkomen van chaos en heb samen met Morweotsile een goede les in elkaar gezet.
We geven buiten les, op een zandveldje naast het schoolgebouwtje. Met een bezemsteel hebben we het speelvlak getekend waarbinnen ze moesten blijven. Gisteravond hebben we voor ieder kind een ‘naambordje’gemaakt van gekleurd karton en kleine tekening erop. Deze moesten ze voor hun voeten neer leggen, om ze op deze manier een oriëntatie punt te geven, anders vliegen ze alle kanten op. Dat werkte heel goed. Apetrots liepen ze alle veertig met die dingen rond.Zal de volgende keer een foto maken zodat jullie een indruk krijgen van hoe het er daar uit ziet.
Vorige week vrijdag trouwens voor het eerst les gegeven op een basisschool, was nogal veel animo, zestig kids. Dat paste niet allemaal in het lokaaltje wat we toegewezen hadden gekregen dus zijn we maar naar het sportveld gegaan, was een beetje behelpen. Teveel kinderen en teveel zon… Vandaag ging de les niet door vanwege atletiek wedstrijden, dus kon ik lekker mijn papier maché maskers gaan beschilderen.
Het repeteren van het stuk gaat goed. Ik vind het heerlijk om er iedere dag mee bezig te zijn.
Er is trouwens een groot verschil in niveau tussen de kinderen van de township en die van de ‘town’. De Epako deelnemers spreken veel minder goed engels, hebben moeite met lezen en de concentratie is snel weg. Daar hebben Morweotsile en ik veel over gesproken en geprobeerd onze lessen en repetities op aan te passen, gelukkig helpt dat wel, iedere les gaat het een stukje beter.
De hoofdrolspeler hebben we vandaag wel gewisseld, het jongetje wat we er voor hadden uitgekozen kwam niet uit z’n schelp, kon zijn tekst echt niet onthouden en hij werd er ook niet bepaald gelukkig van. Gister tijdens de repetitie was er jongen bij die er een aantal keren niet was geweest, maar wel voor de rol van Azaro auditie had gedaan. Hij zat naast me en terwijl de ander stond te ploeteren om de zinnen te zeggen, hoorde ik hem ze allemaal uit z’n hoofd mee fluisteren. In goed overleg hebben we vandaag tijdens de schoolpauze met hun besloten dat hij het vanaf overneemt. Waren ze alle twee heel blij mee.
Vorige week vlak voordat we het script gingen lezen met de Epako groep was er een jongen bij die ineens zei dat hij ‘ergens’ naar toe moest, hij wilde niet zeggen waarnaar toe.
Ik vertrouwde het niet helemaal, dus vroeg door. Zei tegen hem dat als hij met het stuk mee wilde doen, dat hij dan misschien die afspraak kon verzetten of iets dergelijks.
Toen begonnen er een paar meisjes nogal te giechelen. De jongen vloog de klas uit.
Ik rende hem achter na. Hij stopte niet toen ik hem riep. Ik heb hem bij zijn armen beet gepakt. En gevraagd wat er aan de hand was. Hij wilde het niet zeggen, en hij wilde me ook niet aankijken. Opeens begon hij te huilen. Na enig aandringen kwam het hoge woord eruit, hij kon niet goed lezen en durfde niet te blijven omdat hij zich schaamde.
Ik zei tegen hem dat ik het heel jammer zou vinden als hij daarom weg zou gaan en sprak met hem af dat hij niet hoefde voor te lezen. Daar ging hij mee akkoord, tranen werden weggeveegd en na een paar slokken water ging hij mee terug.
Verder zijn alle twee de groepen nu ook traditionele liederen aan het leren. Eentje om te vieren dat Azaro niet dood is, en eentje voor het einde van het stuk. Super mooi.
De eerste keer dat ze zongen kreeg ik echt kippenvel.
Ook heeft het ‘bandje’wat tijdens een feestscène gaat optreden vorige week laten horen wat voor muziek ze maken. We moesten er eerst twee ergens aan de rand van de township op halen. We hadden eigenlijk de dag ervoor afgesproken, maar toen waren ze niet gekomen want het regende. Dat is hier een hele geldige reden om niet op te komen dagen, hoef je in Nederland niet te proberen. Ze maken wel ontzettend leuke muziek.
Vorig weekend ben ik met de andere Nederlandse vrijwilligers meegereden in hun busje door de township met een megafoon om mensen te laten weten dat als ze nog geen geld kregen van de overheid maar daar wel recht op hebben (vanwege een handicap, ouderdom, ziekte of het ontbreken van ouders) dat ze volgende dag om half negen ’s ochtends bij de boom van Oom Karitz moesten zijn. Ook een hele ervaring.
Tot besluit deel ik jullie mede dat ik pas 9 mei terugvlieg naar Nederland, in april zaten alle vluchten al vol, in mijn prijsklasse dan. Mijn projekt hier rond zich begin april af, maar gelukkig heb ik al twee andere dingen kunnen regelen om die maand nog te kunnen doen.
Er is in Windhoek een activiteiten week voor jongeren uit heel Namibië, waar ik een spelworkshop ga geven en daarna kan ik nog twee weken naar het Arts Performance Centre in Tsumeb (zie bericht genaamd Jingle Bells). Verder ga ik proberen te regelen dat we onze voorstelling ook nog in Windhoek kunnen opvoeren, dat willen de leerlingen heel graag.
Je moet van de nood een deugd maken, dus dat heb ik gedaan.
Misschien hebben jullie het al gezien maar in de rechter bovenhoek kunnen jullie een aantal foto’s bekijken van hier. Binnenkort volgen er meer.
Lieve mensen, hier laat ik het weer bij voor deze keer.
Schroom niet, schrijf terug, keep in touch!
Heel veel liefs uit Namibië.
Marieke

  • 11 Februari 2006 - 12:46

    Jitske:

    Hallo Marieke,

    Over 4 weken vlieg ik, samen met mijn collega Renny, ook naar Gobabis, om op de pre-school Freedomsquare te gaan werken. Ik volg je site met veel interesse, en vind het erg leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt!
    Wij hebben nog geen idee waar we komen te wonen. Ik hoorde dat het vrijwilligershuis vol zit, dus ik ben zeer benieuwd wat er voor ons geregeld wordt. Komt vast goed. Waar woon jij op het moment? Ook niet in het vrijwilligershuis toch?

    Nou, nog heel veel plezier en succes, en ik zie je vast over een maand! (14 maart komen we aan, al alles goed gaat...)

    Groetjes Jitske
    Ps: onze site is: www.gobabis.nl

  • 12 Februari 2006 - 14:52

    Joyce:

    arm kind!
    ik lees ze met veel plezier hoor... en ik heb trouwens maar eens een gewone brief op je weg gestuurd!
    kus!

  • 12 Februari 2006 - 21:37

    Minouk:

    Hai schat,nou elke keer als je online bent, loop ik je mis, sta onder de douche of ben ff naar de appie hein.,.. moet ook gebeuren, maar vind het jammer dat ik je niet gesproken hebt. wat klinkt het allemaal super.. echt ongelovelijk! Hier gaat alles gewoon z'n gangetje.. helemaal niet interessant... gewoon koud, regen, werk en school...Althans zo negatief is het allemaal niet, school gaat super [morgen tentamen] werk is nog steeds gezellig.. en ja die kou...over 2 maanden is het over.. Nou geniet, ik hoop je snel wel een keer te pakken te krijgen op msn..
    Dikke kus minouk

  • 13 Februari 2006 - 09:26

    Peter:

    Hey lieverd!

    Wat een fantastisch avontuur! Ben trots op je!
    Hier is wel het een en ander veranderd...de bovenverdieping is klaar en ik woon inmiddels samen. Van de anderhalve week dat we samenwonen ben ik 3 dagen ziek geweest en is Mylène nu al vier dagen ziek. Lekker dan :-)
    Verder gaat het alles naar wens en stuur ik je binnenkort een langer bericht!
    Dikke kus,
    Peter

  • 13 Februari 2006 - 12:52

    Mamsa:

    Nu gelukkig wel reacties zie ik marieke, ik vind het fantastisch om je verhalen te lezen. Bel je binnenkort weer of schrijf je een briefie.
    Liefs je mamsa en ad.

  • 13 Februari 2006 - 13:55

    Li:

    lieve riek, ik mis je..
    lees met veel plezier en verbeelding je berichtjes!
    Kus Li

  • 14 Februari 2006 - 09:16

    Kanya:

    He lieve Marieke,
    Leuk dat je nu ook foto's bij je reisverslag hebt! En wat tof dat je nu zoveel theaterlessen geeft. Met mij gaat het goed, ik ben weer terug in Nederland en weer volop aan het werk. Dikke kus, Kanya.

  • 14 Februari 2006 - 16:36

    Dennis:

    Hey Marieke,
    Ik zie je al helemaal staan met al die kids op een sportveldje en bij dat beeld moet ik automatisch glimlachen. Ik benijd je ook wel een beetje hoor op het Colourfull contintent, dus geniet maar voor twee! lieve groet vanuit grijs Amsterdam.

  • 15 Februari 2006 - 09:39

    Marijn:

    hej chikkie, klinkt echt super! je hebt het onwijs druk zeg! wel tof dat je zoveel kan doen, en dat je zelfs in je extra weekjes nog een projekt gaat doen. je moet het wel echt helemaal te gek hebben. nou, veel plezier nog en ik vind het onwijs cool dat je zo sterk staat. xm

  • 15 Februari 2006 - 18:28

    Bruin Otten:

    Hallo, lieve Marieke,
    Allereerst iets praktisch: vanwege de vele emails, die ik per dag krijg, lukt het me haast niet, om jouw lange emails te lezen c.q. te beantwoorden. Thuis kan ik langer de tijd nemen voor de emails. Mijn eerste vraag aan jou is dan nu om voortaan naar een ander emailadres te mailen, nl. otten.gervais@worldonline.nl
    Ik had zojuist groepsoverleg met het eerste jaar, waar ook je geliefde aan deelnam. Na afloop hebben we het even over zijn broekengedrag gehad. Ik had hem vandaag in de les theatermaken zijn broek zien uitdoen, maar er verscheen geen onderbroek maar een andere broek. En net na het overleg zag ik hem weer een broek aandoen. Hij draagt dubbele broeken vanwege de kou.
    IK wist al van hem, dat jij met 'De Hongerende Weg'in de weer bent. En wat je er in dit bericht overschrijft klinkt goed en inspirerend. En wat goed van jou, dat je achter dat jongetje bent aangerend en te weten bent gekomen, wat voor hem de reden was om weg te rennen. Heel goed.
    Afgelopen maandag stond 'Community Theatre' en maatschappelijk theater op de agenda van het opleidingsprogramma. In november hadden we met elkaar naar de documentaire 'Dans Grozny Dans' van Jos de Putter gekeken. O.a. Lianne heeft over deze documentaire een impressie geschreven, waarin ze de vraag stelt: 'moeten we misschien allemaal Marieke achterna'.
    Dan nu een belangrijke vraag: jij komt in mei terug. Denk je in augustus zin te hebben in een nieuw Afrikaans avontuur. Via Javier López Piñón ben ik benaderd door een gemeentelijke organisatie in Haarlem, die projecten organiseert en ondersteunt in een stad in Zimbabwe. Ik herinner me van deze stad de naam niet. Haarlem en deze stad zijn zustersteden. In augustus vindt daar een theaterfestival plaats, waarvoor zij ook graag een input vanuit Nederland willen. Mijn voorstel is geweest om een pas afgestudeerde en een student(e)hiervoor te interesseren. In het eerste overleg met deze organisatie heb ik het over jou gehad en ook over Jona. Jona heeft met 8 jongeren een voorstelling gemaakt over kindermishandeling. De organisatie heeft haar voorstelling gezien en reageerde enthousiast. Over anderhalve week heb ik weer een overleg met deze organisatie. Dus is het handig te weten, of jij ook een optie bent. Is het mogelijk om hierover met elkaar te emailen anders dan via deze site?
    Dan ga ik nu stoppen. Ik ga zo naar de voorstelling 'Vuur' in De Engelenbak.
    Voor nu hartelijke groeten en dikke zoenen.
    Bruin

  • 16 Februari 2006 - 11:17

    R@UZ:

    Èèhj schatje, hoe is het in het Oldeholtpadevan Namibië.Leuk man nog meer kinderen! Daar moet je natuurlijk van natuurlijk van houden. Maar blij te horen dat het vordert met het stuk, en dat ze zo enthosiast meedoen. Maar leer jij ze die liederen of andersom? Dat ik hier nooit op reageer is omdat ik het raar vind dat iedereen dit kan lezen, behalve dat ene jochie dan, sorry geen leuk grapje... Nouja, dus nu toch.. Het was Erg Gezellig met ramonster, dus, eh , ja . Spreek je later. kusje kus zusje zus

  • 02 Maart 2006 - 09:38

    Katja:

    ha die marieke. Ben trotst op je om te horen dat je een dutch bike heb weten te scoren. Ik begreep natuurlijk dit systeem van mailen niet. Ja ach kan in de bejaarde soos qua computer relatie. Mijn eind examen dringt, de halve wereld kijkt schaatsen en dergelijke onzin, en huldigt de namen van de snelste rijders in hun praatje van alledag. Ik glimlach en loop dik aan gekleed door de sneeuw. Lekker, wit en warm. aanstaande zaterdag eindexamen in museum gouda, alles gaat op rolletjes qua planning, voel mezelf alleen erg mat, enorme stilte in mijn hoofd, dringt het magische denken naar de achtergrond. mis de spark soms denk ik wel eens dat ik de liefde mis. Aan je vrienden en de kinderen waar ik mee werk kan ik veel geven en krijg ik ook veel terug maar mis het samen zijn. Sta dus langzaam weer een beetje meer open voor lieve jongens kijken waar het me heen brengt. Dikke knuffel katja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Gobabis

Marieke

Ik werk voor mijn eigen organisatie aan theatervoorstellingen met kinderen in verschillende landen.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 87
Totaal aantal bezoekers 82392

Voorgaande reizen:

15 November 2009 - 24 Februari 2010

Voz contra Violencia

10 Juli 2009 - 10 September 2009

Toekomst Muziek in Gobabis

22 Juli 2008 - 23 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: