Eerste bericht uit Afrika - Reisverslag uit Gobabis, Namibië van Marieke de Lange - WaarBenJij.nu Eerste bericht uit Afrika - Reisverslag uit Gobabis, Namibië van Marieke de Lange - WaarBenJij.nu

Eerste bericht uit Afrika

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

21 November 2005 | Namibië, Gobabis

Lieve allemaal, eindelijk dan een berichtje van mij uit het verre Afrika. Het gaat goed. Ik ben veilig aangekomen. Eerst dus met het vliegtuig naar Kaapstad met naast mij in het vliegtuig niemand minder dan Tom Lanoye. Hij benijdt me dat ik in Namibie zit. Prachtig land.
Een dagje in Kaapstad gebivakkeerd, grote drukke stad met veel onderhuidse spanning, heel veel geschiedenis die nog door de straten giert. Voelde me daar niet echt op mijn gemak. Donderdagochtend de bus genomen richting Windhoek (de hoofdstad van Namibie) een rit van slecht 22 uur. Ik moet zeggen het viel me allezins mee. We stopten keurig om de twee en halve uur om even te toilleteren. Zonder problemen het land uit en het nieuwe land weer in. We kwamen om half zeven ’s ochtends, beetje met een Amerikaan opgetrokken todat de winkeltjes en cafeetjes om acht uur opengingen. Toen telefoonkaart gekocht en de mensen in Gobabis om te laten weten dat ik eraan kwam. Na anderhalf uur wachten vertrok de gedeelde taxi uiteindelijk en ik was in het gezelschap van een familie van vier en twee mannen achter in de laadbak van een toyota. Als ik het zou willen had ik hun dochtertje van twee al mee kunnen nemen naar Nederland, dit werd me na vijf minuten al aangeboden. De rit duurde zon twee en een half uur. Halverwege moest ik zo ontzettend nodig naar de wc, alleen die waren op deze route nergens te bekennen, slechts uitgestrekte vlakte en wat kale bosjes. Maar als de nood hoog is… Gelukkig deed de hele familie gezellig met me mee. In Gobabis werd ik hartelijk ontvangen door Tsjerkhidde en Naomi. Ik kon in hun huis mijn veertig kilo bagage achterlaten en toen ben ik met Heinrich, lokale theaterdocent, meegegaan naar zijn dorp, Epukiro. We reden mee met zijn oom en met ons drie andere vrouwen uit het dorp die in Gobabis inkopen hadden gedaan, voordat we Gobabis verlieten zijn we nog bij zon stuk of vijf huizen langs geweest om gedag te zeggen, dit duurde bij elkaar een uur en toen waren we en route. ’s Ochtends werd me nog verteld dat het nooit regent in Namibie omdat ze geen goede christenen zijn en niet goed genoeg bidden, nou het heeft die avond geplenst en gestormd. Dus dat valt dus wel mee. Epukiro is een mooi dorp met hele aardige mensen. Ik heb de theatergroep ontmoet die ik volgende week een workshop ga geven gedurende een dag of zes. We zouden zaterdag as beginnen, maar dan is er schijnt een groot bruilofstfeest dus daar zal wel niet zoveel van terecht komen, maar ik mag ook komen dus dat maakt veel goed.
Ik ben afgelopen zondag ook mee geweest naar de kerkdienst en heb in volle overgave meegezongen met alle liederen. Dat vonden de mensen prachtig, het is zelfs op de radio geweest. Vandaag, maandag 21 november, ben ik met Heinrich de vijf scholen langs geweest waar we vanaf januari les gaan geven, morgen ga ik bij Save the children kijken, dat is een voorbereidend project voor de basisschool voor straatkinderen, daar ga ik januari ook meehelpen. Woensdag ga ik naar Windhoek om daar een aantal mensen te ontmoeten en volgende week ga ik naar groot Nationaal Cultureel Festival, met traditionele dans en muziek. Dan een beetje rondtouren en ik ga Kerstvieren bij de zus van de beste vriendin van mijn moeder uit Medemblik, die heeft een game lodge bij Omaruru, dat houdt in een hotel met een groot terrein erom heen waar je wilde dieren kunt bekijken. Dus kortom het is hier goed. Ik ben gezond en ik voel me op mijn plek. Ik zal jullie snel weer schrijven.
Heel veel liefs,
Marieke.
PS mijn telefoonnummer is hier 00264812025837. Mijn mobiel, maar goed ik heb niet overal bereik dus geen paniek als je me niet meteen te pakken krijgt.

For everbody who doesnt speak dutch, Im fine, verry nice people here, the prospects are positive and Im having a good time, Ill soon write more in English, right now I don’t have so much time.

  • 21 November 2005 - 21:33

    DJustin:

    Hey Miekje,

    FF een kort berichtje van mij. Ik vind het echt stoer dat je daar nu zit. Echt jammer dat ik niet kon komen op je feestje. Was het een leuk feestje? Ik wist niet wanneer je wegging precies, anders had ik je nog wel ff gebeld, nou dan moet het zo maar. Heel veel plezier, sterkte, succes daar en geniet ervan. Ik kijk uit naar je volgend verhaal en ik schrijf je snel. Dikke kus dJustin
    En als je heimwee hebt... neem je lekker nog een krentenbol :)

  • 21 November 2005 - 23:10

    Corinne Levy:

    Wat heerlijk lieverd dat alles zo goed is gegaan en dat je het reuze fijn naar je zin hebt. Alles totaal anders natuurlijk, heel erg leerzaam allemaal. Ik heb geen idee wat je indrukken zullen zijn ik heb mijn Miden Oosten ervaring en die is helemaal anders. men zegt wel eens van afrika, eenmaal geweest dan zit afrika voor altijd in je bloed. Je had zo'n plastuutje moeten meenemen bespaart je veel spanning in de toekomst.
    Maak er wat moois van. Kus, Corinne.

  • 22 November 2005 - 00:10

    Gal:

    hello marieke
    i hope you are also your old email.
    i am sending you the short synopsis and some more details regarding the project.
    things are in progres so do stay in touch.
    beautiful days.

  • 22 November 2005 - 00:13

    Joyce:

    Te gek Mieke!!!!
    Ik ben trots op je en ik denk aan je, veel veel liefs en alleen maar goeds!!!
    Ik ben bezig met de kerstvoorstelling en laat je weten hoe die ging!
    xxxxxxxxxxxxxxxxxx joyce

  • 22 November 2005 - 08:19

    Noortje:

    Hee Marieke,
    Klinkt hartstikke goed!Ik hoop dat je woensdag in de gelegenheid bent om Retha en William te ontmoeten. Waarschijnlijk komt Retha ook bij het National Cultural Festival, maar dan is ze vast met 20 andere dingen bezig. Veel succes met het opstarten van alles en fantastisch dat je met Kerstmis naar Tiny en Guy kunt, ik vind het echt een van de allerprettigste plekken op aarde! Veel groeten voor hen en voor jou veel goeds, Noortje

  • 22 November 2005 - 08:24

    Justin Waerts:

    Wow Miekje, dat klinkt allemaal echt geweldig! Nog heel veel sterkte en plezier daar en stuur je snel een langer bericht. Hier in Belgenland gaat alles goed. Erg druk met erg veel verschillende opdrachten.

    tot snel! Dikke kus Justin

  • 22 November 2005 - 08:37

    Marc:

    profite bien du soleil et de la chaleur. gros bisous

  • 22 November 2005 - 08:54

    Marijn:

    nou mariek, dat klinkt geweldig! wat exotisch allemaal, ga je ook nog fotoos laten zien? tis moeilijk voor te stellen hier in nl hoe het er daar uitziet... veel plezier!! fijn dat je je er thuis voelt
    xmarijn

  • 22 November 2005 - 08:58

    Feri En Noortje:

    Hallo Marieke,

    Fijn dat je goed bent gearriveerd. De mensen zorgen vastgoed voor je. epikuro is klein maar best oke wat wij ons herinneren en een cultureel festival is altijd interessant. Als je naar tiny en Guy gaat vergeet niet de hartelijke groeten te doen.Misschien willen ze ons ook eens melden hoe het gaat daar. Veel succes, F en N

  • 22 November 2005 - 09:34

    Kanya:

    He lieve Marieke,
    Fijn dat het goed met je gaat! Ben heel erg benieuwd hoe het voor je is om daar te werken. Het klinkt tot nu toe in ieder geval allemaal erg spannend wat je gaat doen! Veel goeds en plezier en tot schrijfs!!! Kus, Kanya.

  • 22 November 2005 - 09:45

    Peter:

    Er was eens een "verzopen katje" in The Rose in Wolvega. Met toen al een ondeugende en avontuurlijke uitstraling liet zij mij zien dat ze niet uit alledaags hout gesneden was. Op haar 18-de pakte ze de TGV naar Parijs om daar als au pair aan het werk te gaan. Modellenwerk hield haar langer in de Franse hoofdstad dan in eerste instantie gepland. Een jaar of 4 later kwam ze terug naar Nederland om zeer doelgericht een opleiding te gaan volgen. Met het afronden van die opleiding en de juiste bagage op zak heeft ze haar thuisland alweer verlaten om haar kennis en zeer mooie persoonlijkheid in te gaan zetten in een nieuw continent: Afrika! Ik vind het fantastisch dat je dit allemaal doet, je bent in mijn ogen een zeer goede regisseur van je eigen leven en ik ben erg trots op je!
    Lieve Marieke, ik wens je alle succes van de wereld daar! Enjoy!!

  • 22 November 2005 - 09:54

    Roos:

    Lieve Marieke, het is toch niet te geloven, dat zit dan naast meneer Lanoye, hoe krijg je dat nou weer voor elkaar!!! Het klinkt allemaal heel goed! Veel plezier op de bruiloft en ik kijk uit naar je volgende bericht. Kus Roos

  • 22 November 2005 - 10:05

    Kristof:

    Gelukkig!!!! fijn dat alles zo voorspoedig is gegaan. Leuk verhaal!! erg gelachen. ik zie het al voor me, zo'n blonde, friese, mooie krullebol samen plassen met een toevallig meereizende familie langs de weg! Ultieme manier om de plaatselijk cultuur en mensen te leren kennen. Erg grappig! Heel veel plezier met alle voorbereidingen voor je projecten!! dikke zoen kris

  • 22 November 2005 - 10:23

    Jans:

    Ha die Bebe!
    Klinkt heel goed allemaal, onvoorstelbaar dat je daar nu ergens rondloopt...
    Ben benieuwd wat jij op dit moment ziet/hoort/ruikt als je om je heen kijkt/luistert/snuffelt. Ik zie hier heel veel computers en smoezelige bureaustoelen en naast me hoor ik Portugees gebrabbel. Ra ra waar ben ik?
    Met mij gaat het goed, Crossing Border festival is net voorbij (daar liep ik stage) was heel erg leuk en druk. Ben nu dus ziek want dat krijg je dervan!
    Hoop dat je het naar je zin hebt en heel veel liefs van Jans

  • 22 November 2005 - 11:35

    Bruin Otten:

    Wat een geweldig verhaal al en met enthousiasme en oog voor detail geschreven (al die precies opgesomde uren, die het reizen kost). En wat een ongelofelijk toeval, dat je in het vliegtuig naast Tom Lanoye hebt gezeten. Hij heeft jou waarschijnlijk precies verteld, hoe hij in Zuid-Afrika terecht is gekomen. Als ik het me goed herinner is dat gekomen door een ontmoeting met een Zuid-afrikaanse lesbische zangeres, klopt dat? Van Mike had iki al gehoord over jouw bijzondere ontmoeting in het vliegtuig. Hij zei erbij: dat is typisch Marieke; die heeft wel 4 geluksengeltjes.
    Jij gaat volgende week beginnen met jouw workshop aan de theatergroep. Wat voor workshop ga je geven?
    Nou .. tot zover op dit moment. Ik ben benieuwd naar het vervolg.
    Dikke zoenen, Bruin

  • 22 November 2005 - 12:35

    Minouk:

    Nou, er valt weinig meer toe te voegen..Wow, wat klinkt het gaaf.. Ik wou dat ik het met je mee kon maken [stuur je wel ff een email]. geniet van alles!!! Ook voor ons... en blijf schrijven..
    Kus Minouk

  • 22 November 2005 - 13:49

    Julien:

    je t'embrasse fort ma belle, prends soin de toi.

  • 22 November 2005 - 15:03

    Jody:

    soooo proud of you!!! Ik zie het helemaal voor me hoe ji daar werky huilt en overwint loads of love jody

  • 22 November 2005 - 16:45

    Roos:

    He zusjelief, fijn dat alles goed is gegaan en geweldig dat het daar allemaal zo mooi is en de mensen zo gastvrij zijn. Kan me er totaal geen voorstelling van maken, de wereld waar jij nu in leeft... Maar ik spreek je snel weer. Ga nu eten: piepers mei blomkoal kus je zus je

  • 22 November 2005 - 17:54

    Jan De Lange:

    hallo marieke
    De reis is gelukkig goed verlopen en je laat direct
    merken dat het oude gezegde"wie verre reizen doet,kan veel verhalen" voor jou nog altijd geldt.
    Fijn om te horen dat alles goed is gegaan en dat je je al op je plek voelt.Geniet maar lekker .
    Veel liefs papa en Gerdy.

  • 24 November 2005 - 13:30

    Cormac:

    Tof Marieke
    Klinkt allemaal goed daar. Hopelijk blijft het zo en je hoort weer snel van me.

    Liefs Cormac

  • 25 November 2005 - 08:00

    Chantal:

    Wauw!!! Klinkt onwijs waar je allemaal mee bezig bent. Ben blij voor je dat het zo goed uit pakt en je zo bezig bent.
    Ben best jaloers hoor en denk er best wel eens aan.
    Onze reis in januari gaat niet door. Heb een klus gekregen voor 3 maanden waar ik veel geld mee kan verdienen. Dat gaat voor, want zo kan ik het een tijd uitzingen in Kenia. We maken het goed in mei. Dan zal Paul ruim 2 weken komen en zal ik kijken hoe we die tijd zo leuk mogelijk kunnen besteden.
    Take care!
    Veel liefs Chantal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Gobabis

Marieke

Ik werk voor mijn eigen organisatie aan theatervoorstellingen met kinderen in verschillende landen.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 82395

Voorgaande reizen:

15 November 2009 - 24 Februari 2010

Voz contra Violencia

10 Juli 2009 - 10 September 2009

Toekomst Muziek in Gobabis

22 Juli 2008 - 23 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: