Karibu in Kenia! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Marieke de Lange - WaarBenJij.nu Karibu in Kenia! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Marieke de Lange - WaarBenJij.nu

Karibu in Kenia!

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

12 Juli 2006 | Kenia, Nairobi

Jambo!
Habari zenu? Hatujambo!
Tunasoma Swahili!!!
Met andere woorden,
Hallo!
what’s the news? Met ons is alles goed!
We zijn Swahili aan het leren!!!

Marieke:
Waar te beginnen, nog maar net hier en al weer zoveel indrukken en ontmoetingen.
Ten eerste valt mij heel erg op hoe anders het hier is dan in Namibië.
Niet zo zeer qua mensen, maar meer qua niveau van ontwikkeling.
Je ziet aan alles dat het hier beduidend armer is. We zitten in een miljoenenstad,
die naar het schijnt Johannesburg als gevaarlijkste stad van Afrika voorbij is gestreefd, met de grootste sloppenwijken van Oostelijk Afrika.
Alle huizen zijn grijs, overal ligt rommel en stinkt het naar de zwarte wolken uitlaatgas. Het lijkt erop dat alles zo snel mogelijk gebouwd is zonder enigszins rekening te houden met het feit dat je er ook nog in moet leven.
Over het algemeen ziet het er niet uit. Ik krijg enorm zin om een gigantisch verfproject op te zetten, geef iedereen een leuke kleur en een kwast dan maken we de stad wat mooier en gekleurder.
Where are the colors of Africa in this city?
Ik moet er eerlijkheidshalve ook aan toevoegen dat het op het moment winter is,
zo’n beetje het allergrijste weer is wat je je maar kunt voorstellen, dus dat helpt ook niet mee. Iedereen loopt in dikke truien en sjaals rond, pas in september gaat het zonnetje weer schijnen, althans in Nairobi dan, aan de kust schijnt het nu wel beter weer te zijn. Gelukkig regent het tenminste niet.

Mike:
Nou ik vind het in elk geval helemaal niet erg dat het hier geen dertig graden is in de stad, en dat al die Afrikanen met mutsen lopen betekend niet dat het echt koud is hoor, gewoon een graadje of twintig.. We zijn de hele dag dingetjes aan het regelen voor Mariekes project. Busjes (ofwel Matatu’s) in en uit, op kantoortjes en vandaag zelfs in een muziek studio mensen ontmoeten, allemaal mensen die hier in de stad goed bezig zijn en de weg kennen, cool om te zien dat er in zo’n gekkenhuis mensen vol passie en plezier hun ding doen..

Marieke:
Cursus: Hoe gebruik je een Matatu...
- Zodra het busje stopt probeer je zo snel mogelijk aan boord te springen via de openstaande deur en zoek je direct een buis of iets anders om je aan vast te houden terwijl je over zakken, dozen of mensen heen moet stappen, dit om er voor te zorgen dat je niet met dezelfde vaart weer naar buiten gelanceerd wordt terwijl de chauffeur als een gek verder rijdt en daarbij gevaarlijk slingert om kuilen en hobbels te ontwijken.
- Ga nu op zoek naar een zitplaats, maar let er op dat als je over niet al te lange tijd al weer uit moet stappen, jezelf niet al te ver van de uitgang te plaatsen aangezien het uitstappen in hetzelfde noodtempo gebeurd als het aan boord gaan.
- Zorg ervoor dat je geen migraine hebt op het moment dat je met een matatu reist, anders zal je deze manier van vervoer als zeer onprettig kunnen ervaren. Hou je van keiharde hiphop op drie centimeter van je trommelvlies verwijdert dan ben je hier aan het juiste adres.
- Betaal je tripje terwijl je aan boord bent, of zorg dat je gepast geld hebt om de conducteur te overhandigen op het moment dat je uitstapt. Met groot geld betalen terwijl je uitstapt is zeker geen goed idee, tenzij je zin hebt om een kilometer heel hard voor je wisselgeld te moeten rennen.

Mike:
Ja goede tips, vooral die laatste had me, als ik het eerder wist, een goed sprintje bespaard vanmiddag.. Nou ja zo leer je de regels van de stad he.. Net zoals we nu weten dat je er niet vanuit moet gaan dat als je in een taxi stapt, dat ie genoeg benzine heeft om je naar huis te brengen ‘s nachts... We kwamen terug van het kijken van de finale in een local pub. Hier hebben we kennis gemaakt met het lokale bier (Tusker) en ook met het fenomeen Smirnoff Ice flesjes werpen.. Twee chicks die al de hele wedstrijd ruzie aan het maken waren over een matatu-conducteur begonnen hier in de verlenging mee..

Marieke:
Ik was in Namibië al bekend geraakt met vechtende en ruziënde vrouwen, maar hier in Kenia ben ik rijkelijk besprenkelt met het mierzoete drankje wat naar elkaars hoofd geslingerd werd om de zaak te beslechten. De knul zat er zelf gezellig bij met een schaapachtige glimlach op zijn gezicht, terwijl hij een halve poging deed om zijn vriendin te kalmeren. Pas toen het tot een werkelijk handgemeen leek uit te lopen kwam de bouncer in actie en verwijderde een van de dames uit de kroeg, konden we de laatste penalty’s toch nog ‘rustig’ bekijken...

Mike:
In elk geval... Het was cool om de finale ergens in een donkere kroeg in een donkere wijk van deze stad te kijken.. Ook hier is het een spectaculair gebeuren.. De taxi rit terug maakte de avond compleet toen we omsingeld door straathonden zonder benzine kwamen te zitten. De auto kon stapvoets door rollen tot vlak bij ons huis waar de arme man zijn voorwiel in een straatput zonder deksel reed.. We hebben hem er uit geduwd en ‘m wat extra fooi gegeven..

Marieke:
Alle gekheid op een stokje, we zijn hier in de stad vooral om dingen te regelen voor mijn project wat ik in september ga beginnen, zodra we daar mee klaar zijn gaan we lekker rondtoeren om een wat betere indruk te krijgen van dit immense land.
Mike:
Ja, en ook om gewoon lekker te chillen..
Marieke:
Jahaaaaaaaaaaaaaa, we gaan chillen.
%

  • 12 Juli 2006 - 19:59

    Jitske:


    Heeeeey daar!

    Jee, nu dus al ter plaatse? Wauw, ik ga je/jullie zeker volgen!

    Verblijven jullie in een hotel? Kun je redelijk internetten daarzo?

    Ik heb genoten van het benefierconcert! Jammer (maar wel logisch) dat je het zo druk had, Marieke! Wij waren met de Gobabis-clan weer helemaal even in de Namibiësferen!

    Succes en vooral veel plezier!

    Dikke kus, Jitske

  • 12 Juli 2006 - 20:30

    Jan De Lange:

    hallo travellers

    Fijn om van jullie te horen dat het goed gaat in winters nairobi.
    In zomers kampen is alles o.k. Ik schrijf nog wel via de hotmail van marieke
    Doot hênig an.( twents voor "doe kalm aan.) veel liefs en geniet ze.
    papa en gerdy

  • 13 Juli 2006 - 00:06

    Anouk:

    lekker bezig mensen, doe nog meer van die goeie tips, kan ik goed gebruiken voor de Amsterdamse taxi's....
    Kussie

  • 13 Juli 2006 - 11:16

    Michael:

    Hoi Mariekie

    Al naar de Godown Arts Centre geweest in Nairobi? Heb hier op NCDO allerlei contacten opgedaan, zal dit delen met het bestuur en Renske. Hoop dat je spoedig het stedelijke kunt verruilen voor oerbos en dieren, vlaktes en zon. Geniet en tot mails
    Michael

  • 13 Juli 2006 - 18:03

    Marieke:

    He daar! Habari zenu? Hatujambo!
    Erg leuk dat ik alle belevenissen weer kan volgen! T feestje was erg gezellie Mariek, kheb het armbandje nog steeds om!

    Heel veel plezier en geniet ervan!

    Liefs, Marieke

  • 13 Juli 2006 - 22:29

    Mamsa:

    Hi lievertesatzen, wat leuk om nu jullie verhaal te horen, Mike ik ben heel blij dat je bij Marieke bent, als ik hoor dat Nairobi zo'n gevaarlijke stad is. En voor jou ben ik ook heel blij dat je bij haar bent, wat lijkt me dat geweldig om met je lief de wereld te ontdekken. Blij jullie nog op schiphol te hebben getroffen en met je telefoontje Mariek, oh ja is het mogelijk om weer op een bepaalde manier met jullie te bellen? en meld je ook even je telefoonnummer?
    Dag lieverds tot gauw weer horens hoop ik, dikke tuut van Ad en mij, doei!!!!!!!

  • 16 Juli 2006 - 09:04

    Renske:

    mijn dierbare parels, wat een fijn idee dat jullie hier samen zijn!! Ik heb geen mailtje ontvangen (doorklikmailtjenaardezepagina)heb zelf even gezocht en gevonden!
    Ik wil jullie heel veel succes en plezier wensen met alle dingetjes regelen en uitzoeken.. En remember: chillen!! dit is jullie gezamenlijke vakantietje, dus lekker genieten!! Ik mail jullie snel weer over mijn ontwikkelingen m.b.t. Ubuntu! Hele dikke knuffel en kusjes Renske xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 16 Juli 2006 - 16:18

    Margriet:

    Hoi.Nog effe gemailed, maar ik weet niet of je mijn berichtje ontvangen hebt voor je vertrek. In ieder geval kan ik nu alweer van jullie verhalen genieten.Je lijkt zo dichtbij en toch zo ver weg. Zorg en geniet van elkaar en van alles wat je beleeft!
    En op zijn tijd effe chillen veel dikke zoenen van ons martin rik en margriet

  • 18 Juli 2006 - 12:32

    Roos:

    Hey lieverds, klinkt goed toch? Liefs Roos

  • 18 Juli 2006 - 21:19

    Renny:

    Erg leuk verslag van jullie eerste indrukken. Ik ben erg benieuwd hoe anders het is dan Namibie. Ik vond het een erg leuk sfeertje op je benefietconcert, en gezellig bijgekletst met de 'Namibiers'. Helaas had jij het erg druk met regeldingen, wel herkenbaar. Ik wens jullie heel veel plezier daar, groetjes Renny

  • 19 Juli 2006 - 10:54

    Ellen:

    Hallo hallo mike en marieke, wat een goede berichtjes, krijg een leuke indruk van jullie reisje. Koen en ik zijn weer terug in Amsterdam na drie hele fijne en vooral heerlijk relaxte weken in Italie. Ook nog een weekend met Jeroen gechilled in Parijs. Super. Nu terug in de stad, is hier heel warm en ook wel weer gezellig. Meteen maar een barbequetje gedropt toen we thuis waren en er zullen er nog vele volgen! De tuin doet zijn werk eindelijk ! Zijn ook begonnen huisje een beetje op te knappen en klaar te maken voor als Koen naar school gaat en ik naar NY, dat zit er ook allemaal weer aan te komen....nog maar een maand. AAAh! SNEL. Ga ik je nog zien Mike? Ik vertrek 27 augustus...ben je dan al weer terug?
    Hoop het, geniet van al het moois, alle mooie indrukken. Succes marieke met al je projecten
    take care.

    Love & Light, El&Koen

  • 22 Juli 2006 - 14:52

    Philip:

    He Mike,

    Klinkt goed man! Mooie foto's ook. Op de P.H.kade nog steeds alles lekker. Ik denk dat ik hier maar blijf ;). De schap waar je cd's/dvd's op lagen begaf het laatst. Veel rotzooi, maar niet veel schade geloof ik. Geniet ervan de komende weken en ik zie je eind augustus. Have fun!

    Ciao!

  • 27 Juli 2006 - 02:18

    Moen:

    hello lieverds
    wat waanzinnig dat ik gewoon hier in de big juicy apple zit en kan lezen hoe mikey en marieke het hebben in afrika... oh oh the continent where everything started... ik ben zo super ape rete trots op jullie..
    i love it.. ik ga jullie ook effe een website sturen van een paar hele toffe gasten die ook in nairobi zitten, en die jullie zeker moeten ontmoeten of misschien heb je ze wel leren kennen...ik mail je dat
    okay cool..stay safe en spring alsje blieft voor mij een gat in de lucht als je Masai tegen komt..
    love moen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Nairobi

Marieke

Ik werk voor mijn eigen organisatie aan theatervoorstellingen met kinderen in verschillende landen.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 82367

Voorgaande reizen:

15 November 2009 - 24 Februari 2010

Voz contra Violencia

10 Juli 2009 - 10 September 2009

Toekomst Muziek in Gobabis

22 Juli 2008 - 23 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: