Chais Chais! - Reisverslag uit Gobabis, Namibië van Marieke de Lange - WaarBenJij.nu Chais Chais! - Reisverslag uit Gobabis, Namibië van Marieke de Lange - WaarBenJij.nu

Chais Chais!

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

29 Juli 2009 | Namibië, Gobabis

‘Chais Chais!’ zo heet de CD die er in maart en april van dit jaar met de jongens in Gobabis is opgenomen. De titel betekent, kijk vooruit. Een toepasselijke titel voor zowel henzelf als dit project, aangezien dit waarschijnlijk (in ieder geval voorlopig) de laatste keer is dat we hier als Ubuntu zijn. We werken dus hard aan het verbeteren van de situatie en zorgen er samen met onze projectpartner voor dat de jongens ofwel terug naar school gaan of op het project geschoold worden. Ze krijgen nu iedere dag les in de basics van Engels, lezen en schrijven en rekenen. Verder krijgen ze voetbaltraining, drama en de oudere jongens krijgen ‘Welding Class’ oftewel lassen. Dit bereid ze voor om vanaf januari 2010 mee te kunnen doen aan een beroepsopleiding waarvoor je officieel tot de 3e klas op de middelbareschool hebt moeten zitten, maar er kunnen uitzonderingen gemaakt worden. De (nieuwe) jongere kids die al op school gezeten hebben gaan vanaf januari weer naar school. En voor Wally, die nog nooit naar school is geweest en nu te oud is, ligt er hopelijk een echte zangcarriere op de loer, hierover zijn al beginsel afspraken gemaakt met een van de beste producers van Namibie.
Maar zover is het nog niet, eerst nog dit...
Zoals gezegd is er een CD opgenomen, met negen coole tracks.
Voor een van de nummers hebben we afgelopen weekend een videoclip gemaakt.
Het lied heet ‘Kos’ (eten). Op humoristische wijze nemen de jongens zichzelf met hun bedel gedrag op de hak en de clip gaat zeker op de lachspieren werken. Desondanks dat het een grappig geheel wordt, omdat we geloven dat zieligdoen niet helpt, blijft het lied wel eerlijk de aandacht vragen naar waarom kids op straat hun eten bijelkaar moeten scharrelen. Over 2 weken komt de clip op TV en op 4 september hebben de boys een groot optreden in een openlucht theater midden in het centrum van Windhoek (de hoofdstad van Namibie). Ondertussen regelen we tv optredens en interviews zodat ze ook na ons vertrek nog door kunnen gaan met optreden en geld kunnen verdienen met hun talent. Want dat is nodig, kleine jongetjes worden groot. Net als wij toen we hun leeftijd hadden, hebben ze baantjes nodig waarmee ze hun zakgeld kunnen verdienen, zodat er niet meer gestolen hoeft te worden.
Daarom zijn we bezig met het opzetten van dus o.a. de las lessen (de eerste opdracht hebben ze al binnen) maar ook een Cinema Night bij de ‘Cuca Shop’ (het gebouwtje wat we vorig jaar voor ze hebben gekocht en ze hebben opgeknapt en waar ook al een kleinere tuin is aangelegd). Op de buitenmuur van het gebouw kunnen ze met een beamer een film projecteren. Elke jongen krijgt zijn taak, de een verkoopt de kaartjes, de ander verkoopt chips en snoepjes, anderen doen de promotie met posters en flyers en weer anderen doen de beveiliging. Zo leren ze een ‘werk mentaliteit’, samenwerken en verdienen ze geld. Verder is er een echte schoenpoets doos gemaakt waarmee ze om beurten in de stad aan de slag kunnen.
Ook is er een groots tuinproject ophanden in samenwerking met Sita Sores, een reeds bestaand project, waar de jongens nu ook een gebouw mogen gebruiken voor hun lessen.
Bij dit gebouw is een halve hectare grond en de twee projecten gaan deze samen bewerken als tuin en de opbrengsten delen.
Zo kunnen de jongens al lerende geld gaan verdienen, ‘Learning and Earning’ hebben we dat genoemd. Stapje voor stapje komen we verder en we hopen vanuit de grond van ons hart dat ze er gaan komen, deze ‘Zulaboys’.
We houden jullie op de hoogte, in de tussentijd, Chais Chais!!!

• 29 Juli 2009 - 19:13

Maria Joormann:

Marieke, wat ben je toch geweldig goed bezig in Gobabis!
    En wat mooi dat Sida (met een "d") Sores ook door jouw jongens goed gebruikt kan worden. Komen daar nog gehandicapte kinderen voor therapie e.d.?
    Heel veel succes gewenst met alles.
    Groeten, Maria

• 30 Juli 2009 - 15:17

Minouk:

Wat een heerlijk positief verhaal! Allemaal concrete plannen en echte vooruitgang. je bent een heldin, en de jongens zijn helden. Helemaal gaaf. Geef ze allemaal dikke zoenen van mij en knuffels! Ik denk veel aan je. Mijn werk hier is ook helemaal top. Het zijn monsters, maar wel hele leuke. Het gaat super goed!
    Kus ook aan ben.
    X minouk

• 04 Augustus 2009 - 08:31

Paulien Amsterdam:

Marieke,we hebben elkaar alleen even op het Westerdok gesproken, twee jaar geleden, bij "Zula op het dok" wat een aangrijpend verhaal heb je hier weer geschreven... hoe je ook deze groep nog zo lang hebt begeleid en ze dan weer los moet laten, met een heleboel positieve ervaringen in hun rugzak erbij. Prachtig dat de meeste naar school kunnen straks en dat Wally serieuze connecties krijgt aangereikt, in de muziek.Ik wens je een hele goede afronding van je project en wens je een geweldige 37 dagen. Komt het CD tje te koop in Amsterdam? Groet van Paulien (Bickerseiland)

• 04 Augustus 2009 - 10:18

Marieke:

Geweldig schoonheid! Wat doen jullie en zij fantastische dingen. Gefeliciteerd!

• 27 Augustus 2009 - 16:30

Paulien:

Welkom terug Marieke... Nogmaals de vraag:
    KUNNEN WE HET CD-TJE in NL kopen?